Is circulariteit een utopie?​

Het is onze ambitie om met be the fibre mee aan de wieg te staan van een circulaire textieleconomie. Waarom? Omdat het een feit is dat veel kleding slechts een korte tijd gedragen wordt, wat leidt tot veel afval en meer productie. Voor die productie wordt jaarlijks 98 miljoen ton olie, meststoffen, chemicaliën, verfstoffen … verbruikt. En dan hebben we het nog niet over de vaak onveilige omstandigheden voor arbeiders en de 93 miljard m³ water en 1,2 miljard ton CO2-uitstoot, wat meer is dan de uitstoot van alle internationale vluchten en scheepvaart samen! Er moet iets veranderen, en wel nu. Tot op vandaag wordt minder dan 1% van het materiaal om kleding te produceren duurzaam gerecycleerd. Daarmee gooien we zo’n 100 miljard dollar per jaar gewoon weg. Slechts 12% wordt gedowncycled en verwerkt in isolatiemateriaal, matrassen, poetsdoeken en dergelijke meer. Afgedankte kleding wordt dan wel ingezameld en verspreid in regio’s waar ze deze vorm van hulp kunnen gebruiken, zodat de levensduur verlengd wordt, maar we mogen niet vergeten dat deze kleding daarna ook op een stortplaats belandt. Circulaire textieleconomie is goed voor de planeetWanneer kleding wordt geproduceerd, gedragen en daarna tot afval wordt verwerkt, spreken we van een lineair proces of lineaire economie. Circulair, het woord zegt het zelf, betekent dat er zo goed als geen afval is, want het zogenaamde afval wordt opnieuw een grondstof voor een ander, evenwaardig product. Geen downcycling, maar upcycling. En dat elke keer opnieuw, waardoor er dus minder schaarse grondstoffen gebruikt worden en niet alleen de economie, maar zeker het milieu er wel bij vaart. Door in te zetten op circulariteit in de textielsector kunnen we:de levensduur van kleding verhogen;de recyclage radicaal verbeteren;efficiënt gebruikmaken van bronnen en grondstoffen. Concreet betekent dit dat we met be the fibre de ingezamelde kleding van Wereld Missie Hulp sorteren. Kapotte en gescheurde kleding wordt vervezeld en vervolgens gesponnen. Met deze nieuwe garen worden textielaccessoires gecreëerd en verkocht. De kers op de taart is dat de opbrengst ook nog eens naar ontwikkelingsprojecten gaat, waardoor de cirkel voor ons écht rond is. Is er al een draagvlak voor circulariteit?Zeker! Heel wat modeketens zoals JBC, H&M en C&A, zijn al langer bezig met duurzaamheid. Sommige gaan daar uiteraard nog wat verder in dan anderen. Zo is er een uniek partnership ontstaan tussen JBC, Wolkat en Wereld Missie Hulp. In alle JBC-winkels werd namelijk in samenwerking met Wereld Missie Hulp een inzamelcontainer geplaatst voor kleding. Daarmee produceert  onze partner Wolkat nadien op circulaire wijze mooie shoppingbags. Die worden vervolgens in JBC verkocht. Er zijn dus voldoende signalen dat er een groeiende bewustwording is voor alles wat met milieu te maken heeft, maar of dit ook op bredere schaal tot bewustere acties zal leiden, is nog moeilijk in te schatten. Na heel wat onderzoek in de materie en de markt, kwamen wij tot het besluit dat het antwoord op deze vraag dubbel is. Enerzijds zien we dat heel wat beleidsmakers het belang van een circulair economisch model steeds meer in hun programma’s opnemen, maar anderzijds merken we dat de reeds ondernomen stappen inzake textielbeleid nog beperkt zijn. Een afwachtende houding, dus. Toch zijn we er rotsvast van overtuigd dat circulariteit de komende jaren in een stroomversnelling zal komen. Kijk maar naar de bouwsector, daar is circulariteit al behoorlijk aanwezig en zullen bedrijven die niet op deze kar springen, vroeg of laat uit de boot vallen. Draag jouw steentje bij aan de planeet en de samenlevingMet be the fibre willen we een ‘serieus’ steentje bijdragen! Na grondig onderzoek en een lange zoektocht naar geschikte partners kunnen we betaalbare circulaire producten aanbieden. Deze zijn stuk voor stuk gemaakt uit kledingafval van onze eigen inzameling, ander kledingafval en zeeafval. Het ideale cadeau mét een verhaal voor je vrienden en familie, of gewoon voor jezelf! Voor bedrijven die inzetten op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is het dan weer een mooi initiatief voor duurzame relatiegeschenken of attenties voor de medewerkers. En de kers op de taart is dat je er meteen ook ontwikkelingsprojecten financieel mee steunt. Ontdek al onze producten op de webshop of neem contact op met één van onze vertegenwoordigers.​

De start van ons circulair verhaal

Be the fibre is een circulair merk van Wereld Missie Hulp. Hiermee willen we ons steentje bijdragen aan mens en planeet. Ontdek hoe ons circulair verhaal begon.

PUUR interieurarchitecten koos voor circulaire gordijnen

Een tijdje geleden klopten MOOSE in the CITY en PUUR interieurarchitecten aan bij be the fibre met de vraag of wij iets konden betekenen voor het gloednieuwe, duurzame winkelconcept van MOOSE in the City. En of! PUUR interieurarchitecten koos voor onze circulaire stoffen voor de gordijnen van de paskamers. Boven die pashokjes werd een uitsparing voorzien waarin je de evolutie van oude jeansbroeken naar ruwe vezels en tot slot de circulaire nieuwe stof van onze partner Wolkat kunt bewonderen. In  kon je al meer lezen over deze samenwerking. We hebben veel lof voor PUUR interieurarchitecten, dat van de winkelinrichting van MOOSE in the CITY een prachtig concept heeft gemaakt. Esthetisch, duurzaam, vernieuwend… Heel trots dat wij daar deel van mochten uitmaken. We stelden enkele vragen aan interieurarchitect Jan Geysen van PUUR interieurarchitecten. Lees even mee. Hetzelfde pand, maar nieuwe indeling en nieuw conceptBTF: Hoe is de samenwerking met MOOSE in the CITY en PUUR interieurarchitecten ontstaan?Jan Geysen: In 2011 nam MOOSE in the CITY ons onder de arm voor het ontwerp van een Scandinavische conceptstore in hartje Antwerpen. We ontwikkelden toen een rekkensysteem dat de volledige hoogte van de ruimte vulde. Conceptueel voelde dat aan als een monumentale witte structuur, maar het fungeert als een flexibel displaysysteem. Dit jaar vonden zaakvoerders Jan Van Hoof en Patrick Lathouwers de weg naar ons terug, met de boodschap dat ze een nieuw concept hadden bedacht voor hun winkel. Het nieuwe concept zet volop in op ‘conscious’ lifestyle producten, zodat consumenten de kans krijgen om bewuster te kopen. Rond deze missie werkten wij de nieuwe winkelinrichting uit. BTF: Kan je ons even door de store gidsen?Jan Geysen: MOOSE in the CITY bestond eigenlijk uit twee panden, die dankzij het nieuwe concept meer als één geheel aanvoelen. De ingang bevindt zich nu centraal, waardoor er een natuurlijke route voor bezoekers ontstaat. De paskamers zijn achteraan in de nieuwe winkel geplaatst, zodat er nu meer ruimte is om te passen. Centraal in de winkel vind je een soort van theater, dat verwijst naar de vroegere bestemming van het gebouw. De meest opvallende verwijzing naar de technieken in een theater zijn de dubbele rvs ringen aan het plafond. Daaronder staan afgeronde, spievormige blokken die tot een groot zitelement kunnen worden samengebracht. Enerzijds kunnen deze blokken dus dienst doen als zitelement, maar even goed als display. De theaterringen en blokken zie je als een rode draad op verschillende plaatsen in de winkel terugkeren. Om het nieuwe concept van de winkel te benadrukken is het displaysysteem ontworpen uit houten frames, als contrast met de bestaande witte metalen rekken. Bestaande winkelinrichting 100% hergebruikt en aangevuld met duurzame materialenBTF: Er zijn een aantal unieke interieuritems in de nieuwe winkelinrichting terug te vinden. Kan je jullie keuzes even toelichten?Jan Geysen: De bestaande winkelinrichting werd 100% hergebruikt. Zo werden alle witte rekken opnieuw ingezet voor een wandrekkensysteem dat kronkelend de twee winkelruimtes met elkaar verbindt. Ook de verlichting werd gerecupereerd, net zoals spiegels, vouwtafels, gordijnen in de etalages, en ga zo maar door. Uiteraard hadden we ook nieuwe materialen nodig om de nieuwe store in te richten.  We hebben met PUUR interieurarchitecten onderzoek gedaan naar de duurzaamheid van diverse materialen. We kozen bewust voor materialen met een lage of bijna geen ecologische voetafdruk. Zo is het nieuwe kassameubel uit een circulaire stampleemmengeling gemaakt door middel van de techniek ‘rammed earth’. Hierdoor is de productie ervan CO2-neutraal en kan de kassa nadien weer in de natuur opgaan. De zit- en displayblokken bestaan dan weer uit hoogwaardige technische materialen gemaakt van katoen en wol aan het einde van hun levensduur. Later kan dit materiaal worden gegranuleerd om nieuw vilt en planken mee te maken. Be the fibre voorzag circulaire stoffen voor de gordijnen van de paskamers. Deze zijn gemaakt uit oude jeansbroeken die vervolgens tot ruwe vezels zijn vermalen. Hiermee wordt dan een nieuwe stof geproduceerd. Verder zijn alle gebruikte spaanplaten gemaakt uit gerecycleerd hout en kozen we voor de meest duurzame en hardste Europese naaldhoutsoort Lariks voor de houten frames van de nieuwe rekken. En zo kunnen we nog wel even doorgaan! BTF: Heel mooi! Ook het energieverbruik werd geanalyseerd en geoptimaliseerd? Kan je ons daar nog wat meer over vertellen?Jan Geysen: Inderdaad, we hebben die analyse gemaakt en de optimalisatie zal in verschillende stappen plaatsvinden. De bestaande vouwdeuren werden alvast vervangen door een automatische schuifdeur, waardoor het warmtegordijn aan de ingang niet langer nodig is. Een deel van de winkel was daarnaast reeds voorzien van verwarming op warmtepompen. In de rest van de ruimte zijn alvast leidingen voorzien om in de nabije toekomst de bestaande verwarming ook door warmtepompen te kunnen vervangen. Er werd in de nieuwe inrichting ook nog rekening gehouden met de mogelijke komst van fotovoltaïsche zonnepanelen en er werd een Quookerkraan voorzien waar medewerkers en klanten hun eigen drinkfles kunnen vullen. Het blijft dus een ‘ongoing process’! BTF:  Het is zonder twijfel een prachtig project waar jullie heel trots op mogen zijn. Proficiat! We hopen nog veel van jullie circulaire ontwerpen te mogen horen en er uiteraard aan te kunnen bijdragen!​

MOOSE in the CITY blikt tevreden terug op onze samenwerking

Voor het gloednieuwe winkelconcept van MOOSE in the CITY mocht be the fibre circulaire gordijnen voor de paskamers voorzien. Lees het interview met de zaakvoerders.

MOOSE in the CITY en be the fibre slaan handen in elkaar​

MOOSE in the CITY richt winkel in met circulaire gordijnen van be the fibre. De totebags en tweedehands items worden verkocht ten voordele van Wereld Missie Hulp.

...
...