MOOSE in the CITY blikt tevreden terug op onze samenwerking​

 Een tijdje geleden klopten MOOSE in the CITY en PUUR interieurarchitecten aan bij be the fibre met de vraag of wij iets konden betekenen voor het gloednieuwe, duurzame winkelconcept van MOOSE in the City. En of! PUUR interieurarchitecten koos voor onze circulaire stoffen voor de gordijnen van de paskamers. Boven die pashokjes werd een uitsparing voorzien waarin je de evolutie van oude jeansbroeken naar ruwe vezels en tot slot de circulaire nieuwe stof van onze partner Wolkat kan bewonderen. In  kon je al meer lezen over deze samenwerking.

 

We zijn ongelofelijk vereerd en blij dat MOOSE in the CITY zo hard inzet op circulariteit en dat we iets voor hen konden betekenen. Zaakvoerders Jan Van Hoof en Patrick Lathouwers blikken tevreden terug op de samenwerking met be the fibre. We stelden hen een paar vragen, lees even mee.

Duurzaamheid is de enige juiste weg vooruit

BTF: Waarom kiezen jullie zo resoluut voor duurzaamheid?

Jan Van Hoof: Al sinds 2018 zijn wij bezig om onze winkel een herkenbare, duurzame identiteit te geven. Verschillende ideeën staken de kop op, maar toen we met Jan Geysen van PUUR interieurarchitecten begonnen te sparren, werd de richting die we uit moesten snel duidelijk.

 

Patrick Lathouwers: Eigenlijk zijn wij altijd al een duurzaam bedrijf geweest. We investeren van bij het begin reeds in een perfect gesorteerde afvalstroom en hebben onze oude gaslamptechnologie door duurzame ledverlichting vervangen. Ook de medewerkers werken bijzonder gestroomlijnd, waardoor we organisatorisch ook een zeer lage voetafdruk hebben.

 

Jan Van Hoof: De grootste ingreep was de verplaatsing van de ingang van ons pand. Die werd centraler en de vouwdeur werd door een schuifdeur vervangen. Zo konden we het energieverslindende warmtegordijn meteen volledig weglaten. Daarnaast hebben we ook ons aanbod herzien: we namen afscheid van een aantal bestaande merken die geen duurzaamheidsbeleid ambieerden en introduceerden 38 nieuwe, duurzame merken. De weg naar duurzaamheid is voor ons de enige juiste piste, zonder te moeten inboeten aan schoonheid of kwaliteit. Dit nieuwe hoofdstuk voor MOOSE in the CITY gaf aanleiding tot een aangepast logo met als baseline ‘For a conscious lifestyle’, en op die evolutie zijn we enorm trots.

 

BTF: Hoe reageren jullie klanten op de vernieuwde winkelinrichting?

Patrick Lathouwers: Ook wij hebben helaas last van Covid-19, in die zin dat we heel wat minder bezoekers over de vloer krijgen sinds de heropening. Maar los daarvan zijn alle reacties van klanten, leveranciers, retailspecialisten en iedereen die langskomt unaniem lovend. De store voelt ruimtelijker aan, vorige pijnpunten zijn weggewerkt en we worden ‘de beleveniswinkel van Antwerpen’ genoemd! We kunnen dus vol vertrouwen in een moeilijk retaillandschap toch ‘conscious’ tussen onze klanten staan.

 

Nog tal van duurzame plannen voor de toekomst

BTF: Hoe hebben jullie de samenwerking met be the fibre ervaren?

Jan Van Hoof: Eind 2019 ontmoette ik vertegenwoordiger Kathleen Geysen van be the fibre tijdens de ‘Dag van duurzaam ondernemen’, een event dat door Voka in Zaventem werd georganiseerd. We waren beiden onder de indruk van de keynote van Sustainability Manager van Lidl Philippe Weiler en spraken daarna een aantal keer af in Boechout bij Wereld Missie Hulp. Het was snel duidelijk dat zij onze partner zouden worden voor de recuperatie van teruggebrachte kledingstukken, maar er zat duidelijk nog meer in onze samenwerking. We zochten immers inspiratie en partners voor ons nieuwe winkelconcept, waarbij we het oude interieur wilden hergebruiken en waar nodig aanvullen met gerecycleerde en/of geüpcyclede materialen. Kathleen vertelde ons over de samenwerking van be the fibre met JBC, waardoor we besloten om op dezelfde manier metershoge gordijnen voor onze paskamers te laten maken met de circulaire stof die Wolkat maakt. Later voegden we ook nog een shoppingbag in hetzelfde materiaal toe.

 

BTF: Hebben jullie nog duurzame plannen voor de toekomst?

Patrick Lathouwers: We kozen bewust voor de rol van lokale ééndeurszaak en de renovatie zorgt voor een versnelde realisatie van onze duurzaamheidsdoelstellingen. Maar alles kan altijd beter. Hoewel we een ééndeurswinkel zijn, bieden we reeds enkele jaren ons gamma ook online aan via en ook daar zetten we sterk in op duurzaamheid.

 

Jan Van Hoof: Inderdaad, zo zullen we vanaf begin oktober via onze nieuwe e-cargobike zo goed als alle Antwerpse districten duurzaam kunnen beleveren. Daarnaast zal een duurzaamheidsspecialist onze gerenoveerde winkel blijven screenen en zijn er plannen om via zonnepanelen ons energieverbruik te neutraliseren. Voor ons is en blijft duurzaamheid een ‘ongoing process’.

 

BTF: Fantastisch. Proficiat met jullie erg mooie project. We wensen jullie veel succes toe!